- preberi obstoječo literaturo, že narejene študije...
- sposodi si knjige in revije, preberi on-line članke...
Nato izberemo, kako bomo izvedli anketo in pridobili odgovore:
- osebno (greš do anketirancev in izpolnete anketo)
- preko pošte (pošljemo vprašalnik po pošti, anketiranec reši vprašalnik in nam ga pošlje nazaj)
- telefonsko (anketiranca sprašujemo prek telefona in zapisujemo njegove odgovore)
- spletno (anketo naredimo na računalniku in prosimo prek družbenih medijev ali mejla, da nam jo izpolnejo)
Kako določimo vsebino vprašanj?
- sestavimo spisek potrebnih spremenljivk - kaj vse potrebujemo ali nas zanima
- recimo demografski podatki - spol, starost, izobrazba...
- zanima nas npr. vse o ukvarjanju s športom posameznika
- vsaki spremenljivki priredimo ustrezno vprašanje ali niz vprašanj, npr.:
- Katerega spola ste?
- Koliko ste stari?
- Kakšna je vaša zaključena izobrazba?
- Kako pogosto se ukvarjate s športom?
- Katere športne panoge imate najraje?...
Nato vsakemu vprašanju določimo ustrezno obliko odgovorov
ODGOVORI SO ODVISNI OD MERSKE RAVNI - v kakšni obliki so lahko podani:
-
- nominalni odgovori
- ko lahko odgovorimo z besedo in ne s tako številko, ki bi jo lahko razvrstili po velikosti
- npr. spol - odgovorimo lahko le z besedo moški/ženska
- za nominalne odgovore lahko izračunamo samo deleže - koliko odstotkov je žensk in koliko moških
- ordinalni odgovori
- ko jih lahko lahko rangiramo (razvrstimo) od najmanjše do največje vrednosti
- npr. izobrazba...
- intervalni in razmernostni odgovori
- ko lahko izračunamo povprečje
- npr. dohodek, višina, teža, starost...
- nominalni odgovori
POSTAVIMO LAHKO TRI RAZLIČNE TIPE VPRAŠANJ in ODGOVOROV
-
- odprta vprašanja (odgovor je prosto besedilo - te odgovore je težje analizirati, ker moraš vsakega prebrat in naredit zaključke, kar ti vzeme tudi veliko časa)
- zaprta vprašanja z odgovori, ki ne sestavljajo lestvice (odgovori so vnaprej določeni, anketiranci izberejo enega ali več)
- zaprta vprašanja z lestvicami (anketiranci odgovarjajo z ocenami na določenem intervalu npr. 1-5)
Nasveti pri sestavljanju vprašanj in možnih odgovorov:
- vprašanja naj bodo kratka in jedrnata
- vprašanja naj bodo konkretna
- 'prepovedane' so prestrokovne besede, besede, ki se ne uporabljajo v pogovornem jeziku, slengovske besede itd.
- 'ne vem' naj bo tudi možen odgovor
- odgovarjanje na vprašanja naj bo enostavno
- dobro oblikuj vezna vprašanja med posameznimi vsebinskimi sklopi vprašanj
- vprašanja naj ne bodo natlačena (pusti dovolj prostora za odgovore)
- dodaj navodila za izpolnjevanje vprašanj (primeri naj bodo enostavni, splošni in ne smejo zavajati)
- navodila za preskoke med vprašanji na bodo čim bolj enostavna. Naj jih bo čim manj.
- eno vprašanje naj vsebuje samo en koncept - da je jasno, kaj sprašuješ
- izogibaj se besed: zelo pogosto, včasih, občasno, nikoli - ker ljudem to različno pomeni
- raje uporabi: v zadnjih 7 dneh, 5 urah, za novo leto, prvi šolski dan...
- na začetku vprašalnika postavimo preprosta in zanimiva vprašanja, ki naj pritegnejo anketirane k sodelovanju
- demografska vprašanja postavimo proti koncu (spol, starost, izobrazba...)
- težka in občutljiva vprašanja postavimo proti koncu
- uporabimo princip lijaka: najprej postavimo bolj splošna vprašanja, potem pa čedalje bolj podrobna
Kaj vse mora vsebovati vprašalnik?
- Predstavi raziskovalno skupino
- Imenuj kontakno osebo
- Predstavi raziskavo in vprašalnik
- Uporabi ilustracije
- Ne pozabi na logotip, papir vprašalnika je lahko obarvan, tisk naj bo kakovosten
Na koncu še enkrat preglej vse korake in popravi, kar bi lahko bilo bolje!
- pregledamo vse, kar smo storili v procesu nastajanja vprašalnika in sproti odpravimo morebitne pomanjkljivosti
- pazi, če kakšen podatek manjka, če so lestvice pri odgovorih pravilne
- če so vprašanja preveč podobna, jih popravi ali odstrani
- če so vprašanja, ki se medsebojno navezujejo, smiselna
- nato testiramo vprašalnik v celoti, ga popravimo in ga ponovno testiramo
Testiraj vprašalnik preden začneš z anketiranjem
- preizkus naredi osebno z izkušenimi anketarji (uporabi majhen vzorec, samo nekaj oseb, npr. 6)
Poglejmo še, koliko oseb sploh moramo anketirati, da bodo odgovori veljavni. Klikni tukaj.